Wat is Google Adwords
Google adwords is het advertentieprogramma van Google. Het maakt het mogelijk om te adverteren in de zoekresultaten van Google. Het is mogelijk om zelf te kiezen op welke zoekwoorden of trefwoorden je wilt adverteren. De kosten van deze advertenties zijn afhankelijk van enkele factoren, zoekintensiteit en de concurrentie in de markt spelen en grote rol bij de prijsbepaling.
Kosten per klik
Bij het gebruiken van Google Adwords betaal je als gebruiker wanneer een bezoeker op de advertentie klikt, dit noemen we de kosten per klik. Nieuwe gebruikers van Google Adwords hebben hogere kosten per klik. Dit komt omdat Google nog geen idee heeft hoe jou advertenties gaan presteren en wat de kwaliteit van de advertenties is. Het is belangrijk om kwalitatief goede advertenties te hebben. Google beoordeelt elke advertentie met een kwaliteit score. Als deze score goed is dan zal de website hogerop komen in de zoekresultaten. Het verkrijgen van een perfecte kwaliteit score is een vak apart. Voor veel bedrijven is dit lastig te realiseren, vaak is de kennis daarvoor niet in huis. Dit is een gemiste kans want het zal zorgen voor veel onnodige kosten en de Google Adwords campagne zal niet effectief zijn. Veel bedrijven kiezen er daarom ook voor om dit uit te besteden aan hierin gespecialiseerde bedrijven. Blauwemonsters is hier een goed voorbeeld van. Dit bedrijf weet hoe het de perfecte kwaliteit score kan krijgen. Doordat Blauwemonsters partner is van Google en zelf veel campagnes beheert beschikt het bedrijf over veel data. Deze data kan ingezet worden om uw Google Adwords campagne te optimaliseren en hiermee meer gerichte bezoekers naar uw site te krijgen.
Doordat Blauwemonsters al veel ervaring heeft met Google Adwords en de advertenties altijd beschikken over een perfecte kwaliteit score zal dit de advertentiekosten voor u naar beneden brengen. Google Adwords uitbesteden zal dus resulteren in een hoger ROI en meer gerichte bezoekers op de desbetreffende site. Het uitbesteden van een Adwords campagne resulteert in betere resultaten en het scheelt u veel tijd.
Het is dus vaak niet alleen een kwestie van veel geld betalen. De relevantie van de advertenties spelen ook een grote rol. Wanneer deze niet goed aansluiten op de inhoud van de website dan zullen weinig bezoekers de website bekijken en als snel weer wegklikken. Relevantie is voor Google een belangrijk aspect bij het bepalen van de kwaliteitsscore. Adverteerders met een hoge relevantie worden ook beloond door Google, deze hoeven minder te betalen voor een advertentie. Google ziet graag websites met relevantie informatie bovenaan de zoekresultaten staan. Buiten het feit dat het veel tijd scheelt om Google Adwords uit te besteden loont het dus ook nog eens, u zal namelijk minder hoeven te betalen.