Omdraaiing van de marketingmix maakt het verhelderend
Al enkele maanden loop ik stage bij een heel interessant bedrijf, dat ik specifiek uitzocht op de projecten en het traject dat ze aanboden voor studenten. Ik vermoedde dat ik hier het meeste zou kunnen leren, zeker in vergelijking met andere kantoren waar ik stage had kunnen lopen. Ik mocht een project gaan doen dat te maken had met de implementatie van verschillende processen omtrent de sales, omdat die helemaal op de schop zouden gaan. Theoretisch gezien had het te maken met de marketingmix, waar ik net een scriptie over had geschreven op school. Ik vond het daarom des te interessanter om eens te kijken wat hier in de praktijk mee gedaan werd. Ik wilde het verschil wel eens zien tussen het karakter van de marketingmix waar ik over had geschreven en de uitwerking die het echter in de praktijk had, hoe gaan mensen er zelf mee om. Tijdens de stageperiode is Smartcheck langs gekomen bij ons op de werkvloer, een extern bedrijf dat een totaal andere invalshoek van de marketingmix heeft uitgewerkt en waarvan we dus nog wel iets zouden kunnen leren. Voor mijzelf was het een extra verdiepingsslag dat de theorie van verschillende kanten zou kunnen worden bezien, en een les erbij. Net alsof ik college volgde, maar dan in iets wat me echt aan het hart ging en waar ik me verantwoordelijk voor voelde. Het waren hele nuttige uren die we samen gebruikten om te sparren over de theorie en wat die voor ons in de praktijk zou betekenen. Zeker gezien de benadering van de marketingmix door Smartcheck, die eigenlijk vanuit een heel ander perspectief opereert, was het erg interessant. Zij bekijken de marketingmix vanuit het perspectief van de klant en vanuit zijn of haar koop proces in plaats van op de originele wijze waarin je leert te kijken vanuit het eigen verkoop proces. Het is dus een complete omdraaiing van zaken die het zo verhelderend maakt.