Hoe onderhoud je klantcontact?

crm-systeem

Wat is CRM? Eigenlijk is CRM kort gezegd alles wat te maken heeft met klanten en klantcontact. Op een goede manier met je klanten omgaan zorgt er mede voor dat je een positieve ervaring achterlaat bij de klant wat ervoor zorgt dat de klant jou eerder aanbeveelt bij anderen en terug komt. Ook kun je CRM gebruiken als reclame. Stuur een mail met leuke aanbiedingen of een persoonlijk bericht als je klant jarig is. Op die manier denkt de klant weer even aan jou op een manier van oh ja of wat leuk dat ze aan me denken. Ook al is het een geautomatiseerd systeem.

Waarom een systeem een goede optie is in plaats van niks bijhouden

Waarom is een CRM systeem een goed idee? Mede omdat je op deze manier contact met de klant kan onderhouden. Zoekt de klant naar laarsjes op jouw website? Dan kun jij een mail of bericht sturen met de laarsjes die jij verkoopt. Zo zal de klant, die eerst misschien wat twijfelde eerder die laarsjes kopen. Als jij op een goede manier contact met je klanten onderhoudt heeft dat een positief effect op je bedrijf. En kun je er meer winst mee maken.

In iets anders investeren in plaats van in klantcontact

Je kan er ook voor kiezen om niet te investeren in CRM, maar om dat geld aan wat anders uit te besteden. Bijvoorbeeld aan een uitje voor je personeel of aan hogere lonen. Super fijn voor je personeel, maar als je geen klanten meer hebt, kost het je extra geld en moet je juist bezuinigen op je personeel. Terwijl als je ook investeert in klantcontact kan het je meer geld opleveren en dan heb jij je personeel hard nodig. Het is en blijft dus zoeken naar de juiste balans.